Threads تردز یا توئیتر

//Threads تردز یا توئیتر

Threads تردز یا توئیتر

متا اپلیکیشن «قاتل توییتر» را راه‌اندازی کرده است، یک کپی تقریبا مستقیم از پلتفرم میکروبلاگینگ که برای فریب دادن کاربران از شرکت ناکارآمد متعلق به ایلان ماسک ساخته شده است. اما آیا آن چیزی که متا به دنبال آن بوده است را به ارمغان خواهد آورد؟

مطمئناً این اولین بار نیست که متا ویژگی‌هایی را از رقبا قرض می‌گیرد یا آنها را کاملاً فریب می‌دهد – این شرکت از اسنپ‌چت با ویژگی داستان‌های اینستاگرام خود و TikTok با ابزار ویدیویی کوتاه خود Reels کپی کرد. آری لایتمن، استاد رسانه های دیجیتال در کالج هاینز دانشگاه کارنگی ملون، گفت: اما Threads این پتانسیل را دارد که موفق ترین تلاش متا در تقلید از فناوری محبوب موجود باشد.

تصویر برنامه threads در حساب توییتر ایلان ماسک
توییتر متا را به دلیل برنامه رقیب Threads تهدید کرد
ادامه مطلب
او گفت: «اگر آنها به درستی اجرا کنند، تمام جنبه‌های موفقیت‌آمیز پلتفرم‌ها را به هم متصل کنند و از نوسانات توییتر بهره ببرند، در واقع می‌توانند ضربه‌ای به دست آورند. با در نظر گرفتن چیزهایی که آنها در گذشته آموخته اند، متا بیشتر یک سازمان بزرگ است. آن‌ها می‌دانند که چگونه برخی از این آب‌ها را کمی ماهرانه‌تر از گذشته مانور دهند.»

موفقیت برای متا کلیدی است و شرکت روی عرضه Threads شرط بندی بزرگی کرده است. متا در سال های اخیر با مشکل مواجه بوده است. این شرکت در سال گذشته بیش از 20000 کارگر خود را اخراج کرد. پروژه متاورس امضای آن انجام نشده است. این شرکت برای رقابت با پلتفرم‌های جدیدتر تلاش کرده است، زیرا نتوانسته جمعیتی از کاربران جوان‌تری را که YouTube و TikTok را ترجیح می‌دهند، ثبت کند. و پس از افشای افشاگری‌های افشاگر درباره عملکرد درونی سمی‌تر خود، با تحقیقات متعدد کنگره مواجه شده است. در همین حال، با توجه به سیاست‌های تغییر یافته در فروشگاه App اپل که بر حفظ حریم خصوصی تأکید می‌کند و مدل تجاری کلیدی متا برای ردیابی رفتار کاربر برای فروش تبلیغات را کاهش می‌دهد، میلیاردها دلار ضرر خواهد کرد.

Threads با اشکالات بسیار کمی راه‌اندازی شد و به دلیل رابط کاربری روان و تجربه کاربری بصری آن مورد توجه قرار گرفت، که نشان‌دهنده محصولی خوش‌اندیش‌تر از سرمایه‌گذاری‌های قبلی Meta است. به گفته این شرکت، بیست و چهار ساعت پس از راه‌اندازی، 30 میلیون بار دانلود شد و ظاهراً آن را به سریع‌ترین برنامه دانلود شده تبدیل کرد.

زاکربرگ معتقد است که  برنامه تردز می تواند این شتاب را حفظ کند و در پستی در Threads تردز بیان کرد که آینده ای با بیش از یک میلیارد کاربر تردز را متصور است. بسیاری از این موفقیت  تردز به این بستگی دارد که آیا Threadsتردز بتواند جایگاه خود را در فرهنگ آنلاین پیدا کند و انرژی آزادانه و متمرکز بر متن توییتر را با دنیای ایده‌آل‌تر و عکس محور اینستاگرام در تردز پیوند دهد.

درو مارگولین، استادیار ارتباطات در دانشگاه کرنل، می‌گوید: «جاذبه توییتر «کارکردی» نیست که Threads تردز آشکارا از آن تقلید می‌کند، بلکه تردز شبکه و فرهنگ است. من مطمئن نیستم که متا در تردز چگونه می تواند این را دوباره ایجاد کند. باید این حس را در تردز ایجاد کرد که اینجا جایی است که باید شنیده شود، زیرا اینجا جایی است که افرادی که نظراتشان مهم است توجه می‌کنند.»

متا در تردز همچنین ممکن است با موانع احتمالی در قالب اقدامات اقدامات نظارتی روبرو شود. در زمانی که فناوری‌های بزرگ پس از سال‌ها رشد بی‌سابقه با اقدامات بی‌سابقه‌ای روبرو هستند، تلاش متا برای پیشرفت با پلتفرم دیگری مثل تردز یک قمار است.

پل بارت، معاون مرکز تجارت و حقوق بشر NYU Stern گفت: «نگرانی های واقعی ضد انحصار در Threads تردز وجود دارد، به ویژه در اروپا، جایی که تنظیم کننده های اتحادیه اروپا تهاجمی تر از همتایان آمریکایی خود هستند.

با در نظر گرفتن این موضوع، متا هنوز Threads تردز را در اروپا معرفی نکرده است، جایی که این شرکت هنوز در حال بررسی قانون جدید بازارهای دیجیتال منطقه است، قانونی که در سال 2022 تصویب شد و “دروازه بانان” را در اکوسیستم فناوری هدف قرار می دهد. ناتوانی آن در راه اندازی در آن بازار، جایی که اینستاگرام بیش از 280 میلیون کاربر دارد، می تواند تأثیر زیادی بر موفقیت Threads تردز در حرکت رو به جلو داشته باشد.

توییتر روز پنجشنبه تهدید کرد که از این شرکت شکایت خواهد کرد و آن را به نقض “حقوق مالکیت معنوی” توییتر متهم کرد.

کارشناسان می گویند معیار واقعی موفقیت Threads تردز این خواهد بود که آیا در آینده می تواند کسب درآمد کند یا خیر. تاکنون هیچ تبلیغی روی این پلتفرم وجود ندارد، اما زاکربرگ در پستی اعلام کرد که این شرکت قصد دارد پس از رسیدن به یک میلیارد کاربر، کسب درآمد را بررسی کند. تبلیغ‌کنندگان در حالی که توییتر در هرج و مرج فرو می‌رود، فرار کرده‌اند، و بیش از نیمی از 1000 تبلیغ‌کننده برتر آن از زمانی که ماسک به قدرت رسید آن را ترک کرده‌اند. جاسمین انبرگ، تحلیلگر اصلی در شرکت تحقیقات بازار Insider Intelligence گفت: اگر بتوان Threads تردز را به عنوان یک جایگزین مناسب در نظر گرفت، متا می تواند شانس واقعی برای شکست توییتر داشته باشد.

انبرگ می‌گوید: «وقتی متا به مقیاس برسد و شروع به کسب درآمد کند، به ماسک آسیب می‌رساند. پس از ماه‌ها عدم هزینه در توییتر، بسیاری از تبلیغ‌کنندگان متوجه شده‌اند که برای رسیدن به اهداف خود به توییتر نیازی ندارند. تبلیغات توییتر زمانی که یک اپلیکیشن متعلق به متا وجود داشته باشد که به عنوان  جایگزین باشد.”

کارشناسان موافق بودند تا کنون، با میلیون ها کاربر که تقریباً بلافاصله پس از راه اندازی ثبت نام کرده اند، Threads تردز یک تهدید مشروع برای توییتر است.

انبرگ گفت: مسابقه استعاری قفس آغاز شده است و زاکربرگ ضربه بزرگی وارد کرده است.

انبرگ گفت: «متا فقط به یک نفر از هر چهار کاربر اینستاگرام نیاز دارد که ماهانه از Threads تردز استفاده کند تا به اندازه توییتر باشد و متا مقیاس، منابع و استراتژی اجرایی برای تحقق این امر را دارد. «سادگی فرآیند نصب، رابط کاربری آسان اپلیکیشن و وعده متا برای مکانی صمیمی‌تر و مهربان‌تر از توییتر، ثبت‌نام‌ها را افزایش داده است.»

او افزود: “این یک مشت کشنده برای توییتر نیست، اما ماسک باید مراقب پشت خود باشد.”